بخرید و بفروشید - معلمی رسالتی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان

معلمی رسالتی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان

به گزارش بلاغ، موضوع فرهنگ مدیریت تغییر برای بهبود کیفیت در آموزش و پرورش هم اکنون به یک موضوع علمی مهم تبدیل شده که مورد علاقه دست‌اندرکاران قرار گرفته است.
معلمی رسالتی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان


در هر حال، این موضوع نیاز به بررسی و تحقیق دارد و نیازمند برداشت جدیدی از هدایت و رهبری است تا بتواند خواسته‌های مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و والدین آنها و مراکز آموزشی را در هزاره جدید برآورده کند.

هدف تمامی نظام‌های آموزشی، برپا کردن مدارس خوب و ثمر بخش است به طوری که ثمر بخشی مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی و خارجی نظام مدرسه است.

چنانچه برنامه‌ریزی آموزشی را کاربرد روش‌های تحلیلی در استقرار نظام آموزشی کار آمد بدانیم، مدرسه نیز باید به برنامه‌ریزی برای بهبود اجزا و پارامترهای داخلی و خارجی خود پپردازد.

روش‌هایی که تاکنون در مدیریت آموزش و پرورش به کار گرفته شدند، به دلیل عدم تحقق بخش عمده‌ای از هدف‌های نظام آموزشی، ناکارآمد بوده بنابراین، باید با مهندسی مجدد آموزش و پرورش، تلاش کنیم با بهره‌گیری از روش‌های نوین مدیریت، کیفیت کلی ارائه خدمات آموزشی و پرورشی را ارتقا دهیم.

سیدعلی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران در گفت‌وگو با بلاغ، با بیان اینکه هر چند در آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و آموزش مشکلاتی وجود دارد اما سند تحول بنیادین بهترین طرح برای ایجاد کیفیت در آموزش است، گفت: در سند تحول بنادین، 131 راهکار برای تحقق اهداف مشخص شده که برای مدیریت در این بخش بیش از 44 راهکار وجود دارد.

قاسمی افزود: در سند تحول بنیادین باید شرایطی ایجاد شود که دانش‌آموزان تک بعدی تربیت نشوند.

وی تصریح کرد: جامعه و کشور هنگامی توسعه می‌یابد که برنامه‌ها و فعالیت‌ها مبتنی بر خلاقیت باشد چراکه تربیت نسل پرسشگر و دانشمندان با نشاط و پویا در جامعه از آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران، یادآور شد: مدارس باید از حالت سنتی خارج شود و طرح‌های جدیدی برای افزایش کیفیت آموزشی در مدارس اجرا شود.

این مسؤول گفت: تا هنگامی که تحول در آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش اجرایی نشود، قطعا مشکلات آموزش و پرورش نیز برطرف نمی‌شود.

فردوس حاجیان معلم برگزیده سازمان ملل در یونسکو در گفت‌و‌گو با بلاغ، اظهار کرد: معلمی رسالتی است که باید استعداد دانش‌آموزان را برای پیشرفت آنها شکوفا کند و با ایجاد شرایط مناسب و امکانات موجودی که در اختیار دارد آنان را خلاق تربیت کند.

حاجیان افزود: معلم علاوه بر یاد دادن باید شرایطی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد کند تا آنها خلاقیت خود را در آینده بتوانند در زمینه‌های علمی بکار ببرند.

وی با اشاره به آیه "فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ"، تصریح کرد: معلم باید همیشه به دانش‌آموزان تذکر دهد و علاوه بر تدریس، ذهن آنها را نیز هوشیار نگه دارد.

این معلم برگزیده سازمان ملل خاطرنشان کرد: اگر معلم بتواند با ایجاد محیط مناسب مربوط به همان کتاب درسی تدریس کند و با روش‌های مختلف شاد و سرزنده باشد می‌تواند دانش‌آموزی خلاق تحویل جامعه دهد.

این استاد دانشگاه درباره یادگیری کتاب‌های تغییر یافته در دوره‌های جدید و نحوه آسان یادگیری، اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب‌های درسی یک دهه در مقطع ابتدایی تغییر کرد باید با استفاده از شعر، قصه، حکایت، ضرب‌المثل و تمرینات خلاق بتوانیم در دانش‌آموز ایجاد انگیزه کنیم و در این حالت کیفیت آموزش در کلاس درس افزایش می‌یابد.

نبی‌الله اشکیود معلم آموزش ابتدایی در گفت‌و‌گو با بلاغ، اظهار کرد: معلم باید رفتاری متناسب با دانش‌آموز داشته باشد تا دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه احساس تنهایی و ترس نداشته باشند و بتواند به آسانی مطالب ارائه شده در کلاس را دریافت کند.

اشکیود تصریح کرد: در هنگامی که دانش‌آموزان وارد کلاس می‌شوند اگر با دانش‌آموز با لبخند صحبت شود و تا آنها با آرامش بیشتری در کلاس حضور یابند در این شرایط در یادگیری تأثیر مثبت دارد بنابراین کیفیت آموزش در کلاس درس افزایش می‌یا‌بد.

وی افزود: به دلیل فراهم نشدن وضعیت مناسب تحصیلی در مدرسه، بسیاری از دانش‌آموزان از کلاس درس فرار می‌کنند و این موجب افت تحصیلی آنان می‌شود.

این معلم ابتدایی خاطرنشان کرد: در دوره‌های جدید آموزشی کتاب‌ها به گونه‌ای تألیف شدند که برای یادگیری نیاز به همکاری اولیا، مدرسه و معلم است.

وی با اشاره به اینکه اولیا باید همگام با معلم و مدرسه با دریافت فرآیندها و برنامه‌های آموزشی آن را به دانش‌آموزان انتقال دهند، تأکید کرد: اولیا و دانش‌آموز باید همراه و همگام با مدرسه باشند و معلم به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد چراکه دانش‌آموز تنها چند ساعت در محیط مدرسه است و زمان زیادی را در کنار خانواده می‌گذراند و باید برای افزایش کیفیت آموزش علاوه بر تلاش مسؤولان مدارس خانواده نیز کمک کند.

اشکیود برخی از عوامل داخلی و بیرونی را برای درک دانش‌آموزان در مدارس مؤثر دانست و گفت: معلم هنگامی که می‌خواهد مطلبی را به دانش‌آموز ارائه کند باید نخست شرایط کلاس را آماده کند.

وی به برخی از معلمان توصیه کرد: در زنگ اول ممکن است در خانواده‌ای پدر و مادر با هم مشاجره کرده باشند و دانش‌آموز با دیدن این صحنه، فکرش در پی صحبت‌های پدر و مادر باشد بنابراین معلم باید شرایط کلاس را طوری فراهم کند که در 10 دقیقه نخست صحبت‌های مختلف ذهن دانش‌آموز را از آن شرایط خانه خارج و برای یادگیری درس جدید آماده کند.

به گزارش بلاغ، رویکردهای مدیریت کیفیت فراگیر در ادبیات آموزشی به عنوان ابزاری برای اصلاح و بهبود مدارس توسعه یافته است و اصول مدیریت کیفیت فراگیر به مدیران مدارس آگاهی داده و منافع زیادی را برای دانش آموزان، معلمان و کادر اداری در بردارد یعنی شوق و اشتیاق مستمر برای یادگیری کوشش‌های کیفیت فراگیر از طریق مشارکت و مداخله افراد در امور، موجب رضایت کارکنان می‌شود.



طبقه بندی:
برچسب ها: آموزش و پرورش،

تاریخ : سه شنبه 12 اردیبهشت 1396 | 01:19 ب.ظ | نویسنده : khabarnews | نظرات


  • paper | کاسپین کامپیوتر | ایران بلاگ
  • خرید اینترنتی | ویستا باکس